Ahad, 24 Mei 2009

Sambutan 25 tahun kepimpinan ulama'

Pada 28 Jamadil Awal 1430/23 Mei 2009, seawal jam 6.00 pagi kami bergerak menuju ke Markaz Tarbiyyah Taman Melewar, Kuala Lumpur. Turut serta ialah YDP, mantan YDP dan Ketua Urusan Ulama'. Kami menghadiri Sambutan Jubli Perak Kepimpinan Ulama'.

Majlis perasmian telah disempurnakan oleh Mursyidul Am, Tn Guru Dato' Nik Abdul Aziz dan diikuti dengan Ucap Utama oleh Dato' Dr. Haron Din, bertemakan `Memperkukuh Kepimpinan Ulama'. Selepas persembahan multimedia, Dato' Hj. Mustaffa Ali dan Tn. Hj. Subky Latif telah menyampaikan pengkesahan sejarah 25 tahun kepimpinan ulama' PAS.

Tiga kertas kerja dibentang dan diulas oleh panel jemputan. Kertas kerja 1 bertajuk `Sumbangan dan Pengorbanan Ulama' dalam PAS' oleh Ust. Hassan Syukri. Diikuti dengan kertas kerja kedua berjudul `Ulama' Tonggak Kepimpinan PAS' oleh Dato' Abd. Halim Abd. Rahman.

Kertas kerja terakhir disampaikan oleh Dato' Harun Taib, bertajuk `Kepimpinan Ulama': Cabaran dan Masa Depan". Kemuncak majlis ialah penganugerahan Tokoh Kepimpinan Ulama kepada YAB Menteri Besar Kelantan, Dato' Nik Abdul Aziz; pakar pengurusan organisasi PAS, Ust. Hassan Syukri; Pengarah Pilihanraya, Dato' Hj Mustaffa Ali dan pembentang usul kepimpinan ulama' semasa Muktamar 1982, Tn Hj. Subky Latif.

Majlis penutup telah disempurnakan oleh Presiden, Tuan Guru Hj Abdul Hadi Awang. Turut dilancarkan pada hari tersebut ialah buku kompilasi `25 Tahun Kepimpinan Ulama'. Penyumbang utama karya ialah Ust. Idris Ahmad berdasarkan tesis PhD beliau.

Bagi Mursyidul Am, kepimpinan ulama' yang bermula secara rasmi dalam PAS pada tahun 1982 telah mempengaruhi cara bekerja, cara berpakaian yang Islamik dan membina etika yang menekankan aspek-aspek ubudiyyah, masuliyyah dan itqan (berkualiti dan professional). Presiden PAS pula menyifatkan bahawa PAS ditubuhkan hasil kesedaran untuk mendaulatkan Islam dengan pelopori oleh ulama'. Di antara pengasasnya ialah Tn Guru Hj Ahmad Fuad Hassan, Tn Guru Hj Hussin Che Dol, Tn Guru Hj Ahmad Tuan Hussin, Tn Guru Hj Muhammad Ghazali, Tn Hj Abdullah Abbas Nasution dan Hj Ahmad Maliki.

Sejarah juga membuktikan bahawa kemenangan pertama calon PAS dalam pilihanraya Persekutuan 1955 diperolehi oleh calon ulama' iaitu Tn. Guru Hj. Ahmad Tuan Hussin. Namun, pengukuhan PAS adalah hasil gembeling tenaga di antara ulama, professional dan aktivis parti.

1 ulasan:

munawir jambul berkata...

baco yo..!


Patutlah yahudi berkata kepada pemuda islam di palestin.."selagi solat subuh umat islam tidak seperti solat jumaat, jangan harap kamu akan dapat menewaskan kami !

fikir yo...

Catat Ulasan