Rabu, 20 Mei 2009

Melahirkan penulis pelapis PAS

Sewaktu minum bersama pemuda-pemuda Lipis dan Cameron Highlands di Tempoyang, seorang sahabat bertanya bagaimana nak menulis ? Katanya, blog PAS Lipis kini telah aktif. Pertanyaan itu membawa saya berfikir sejenak. Ya, gerakan Islam seperti PAS perlu melahirkan ramai penulis pelapis. Kepada Blogger, teruskan peranan anda. Namun, PAS perlu melahirkan pengganti kepada Cikgu Azizi Abdullah, Ahmad Lutfi, Hj Subky, Pak Syukor dan lain-lain.

Pejuang seperti as-syahid Hassan al-Banna telah lama pergi tapi tulisan beliau boleh dibaca oleh generasi kini. Begitu juga dengan Syed Qutb, al-Maududi, Maryam Jameelah dan HAMKA. Pimpinan kita juga  telah menunjukkan contoh seperti Tuan Guru Haji Hadi Awang, Tok Guru Nik A. Aziz Nik Mat, Prof. Dr. Harun Din dan sebagainya. Di kalangan pemuda seperti Ust. Nasruddin Hassan Tantawi dan Cikgu Ridzuan Noor.

Semasa mengikuti kursus penulisan super di KL baru-baru ini, Sdr. Fauzul Naim selaku pengendali kursus bertanya kepada peserta, apakah punca utama tidak menulis ? Pelbagai jawapan diberikan seperti tiada masa, kurang kemahiran dan bla...bla..bla. Menurut Sdr. Fauzul, itu semua alasan. Sebab utama adalah MALAS.

Kesempatan menghadiri wacana penerangan di Hotel Green Park, Temerloh bersama YB Dr. Dzulkifly Ahmad menyedarkan diri ini bahawa persepsi masyarakat terhadap PAS boleh berubah dengan penghujahan berdasarkan data dan fakta. Bukan sekadar dakwaan yang tidak berasas. Para penulis perlu banyak membaca dan suka mencatit. Mengambil dorongan dari ayat-ayat permulaan al-Quran  yang diterima oleh Rasulullah SAW di Gua Hira', mari bersama kita meningkatkan satu lagi kemahiran diri dengan kebolehan menulis.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan