Khamis, 21 Mei 2009

1 Malaysia mengikut pandangan 2 YB

YB 1: Abdul Rahman Mohamed (Umno - Padang Tengku), seperti yang dilaporkan oleh Utusan:

KUALA LIPIS 11 Mei - Belia diingatkan tidak terpengaruh dengan usaha segelintir pengendali blog yang cuba mengeliru dan memutarbelitkan konsep Satu Malaysia.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Padang Tengku, Abdul Rahman Mohamed, berkata, usaha jahat itu amat berbahaya bagi sebuah negara majmuk seperti Malaysia selain ia jelas bermotif politik.

''Ramai bloggers mengemukakan pandangan yang kadangkala berunsur negatif dan mengelirukan, ini mampu menggugat kefahaman rakyat terutama belia terhadap konsep Satu Malaysia.

Menurut Abdul Rahman, konsep Satu Malaysia diperkenalkan kepada rakyat sebagai strategi baru kerajaan untuk mengeratkan hubungan kaum dalam jangka masa panjang.

YB 2: Dato' Mahfuz Omar (PAS - Pokok Sena ) seperti yang dilaporkan oleh Harakah:

KUALA LUMPUR, 21 Mei (Hrkh) - Penindasan sesama Umno sehingga menyebabkan ramai yang bertindak keluar dari parti itu adalah bukti awal yang jelas tentang kegagalan hasil mengelamun Perdana Menteri yang diriuh-riuhkan sebagai konsep Satu Malaysia, kata Ketua Penerangan PAS, Datuk Mahfuz Omar. "Dalam Umno pun (Datuk Seri) Najib (Tun Razak) gagal mewujudkan Satu Umno, tidak perlu cakaplah tentang Satu Malaysia," katanya mengulas tindakan ahli-ahli Umno di Perlis yang bertindak keluar dari parti itu dan menyertai menyertai pembangkang.

Dengan apa yang berlaku itu, Ahli Parlimen Pokok Sena menggesa rakyat segera sedar tentang sifat sebenar Umno.

"Sesama Umno, sesama Melayu pun ditindas, dipecat dan dizalimi, tidak ada lagi keadilan yang boleh diharapkan dari Umno yang kelihatan semakin bersungguh-sungguh mempelopori penindasan ke atas sesiapa sahaja yang tidak disukainya," kata beliau.

Mahfuz mengalu-alukan kebijaksanaan ahli-ahli Umno yang keluar dari parti itu dan menyertai Pakatan Rakyat (PR).

"Dengan penuh ketulusan kita menghulurkan tangan kepada mereka dan saya yakin tindakan mereka itu pasti mengukuhkan lagi tali silaturrahim antara sesama umat Islam dan rakyat Malaysia," kata beliau.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan