Khamis, 14 Mei 2009

Kuliah Di Markas Tempoyang

Kita sudah sedia maklum bahawa Nabi Muhammad saw suruh tuntut ilmu dari buaian hingga ke liang lahad. Lebih-lebih lagi sebagai pendokong gerakan Islam, kita semestinya menjadi contoh sebagai golongan yang suka belajar sepanjang hayat.

Antara program yang telah disusun oleh PAS Kawasan Lipis  ialah kuliah tauhid oleh Ust Juniadi pada hari sabtu, minggu kedua setiap bulan (bermula dengan solat maghrib berjemaah). Beliau menghuraikan kitab Muqaddimah Aqidah Muslimin. Pada 9 Mei 2009, beliau telah selesai mengupas bab perkara-perkara yang membatalkan iman.

Memetik kata-kata Ustaz Junaidi, manusia kini meletakkan sesuatu itu bernilai jika ada kepentingan peribadi kepada mereka. Lantas ramai yang lalai dengan habuan dan tarikan dunia. Mereka lupa bahawa nikmat yang paling besar ialah iman dan Islam. Maka belajar tentang agama adalah penting dan perlu berterusan.

Belajar ilmu feqah perlu berterusan dan wajib kerana hendak perbetulkan ibadah. Belajar tauhid wajib kerana hendak betulkan aqidah. Belajar tajwid wajib kerana nak betulkan bacaan al-Quran. 

Dalam Islam, ranking terbaik ialah menjadi pengajar ilmu agama, diikuti pelajar, seterusnya pendengar. Paling tidak pun, suka kepada majlis ilmu. Mohon dijauhkan dari menjadi golongan ke 5 (terkeluar senarai). Wassalam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan