Sabtu, 9 Mei 2009

Bersama mengubah minda rakyat

Setiausaha Perhubungan PAS Pahang, merangkap TYDP Lipis, Roslan Zainal berpendapat bahawa jentera pilihan raya PAS di Pahang adalah antara yang terbaik. Namun, perubahan atau `tsunami politik' hanya berlaku di negeri di Selangor, Wilayah Persekutuan, Perak, Pulau Pinang dan Kedah tetapi tidak berlaku di Pahang dan beberapa negeri lain. Beliau berkeyakinan bahawa  faktor utama fenomena tersebut ialah rakyat tidak mendapat maklumat yang tepat.

Di sebelah pantai barat, terutama di kawasan bandar, perumahan baru dan kawasan perindustrian, penduduk mudah memperolehi berita alternatif menerusi internet. Mereka boleh membandingkan maklumat yang diterima dari media milik atau pro kerajaan seperti RTM, Bernama & saluran media prima dengan pandangan pakatan rakyat menerusi berita on line, klip video ceramah, blog dan sebagainya. Setelah pertimbangan yang bijak dibuat, mereka telah bersedia melakukan perubahan dengan menolak Be End (BN).

Dalam meningkatkan magnitud sokongan terhadap Pakatan Rakyat, kita semua harus berperanan lebih aktif untuk menyampaikan maklumat terutama di kawasan kampung atau luar bandar.  Kita perlu mengubah minda rakyat bahawa bukan BN sahaja yang boleh memerintah Malaysia. Tambahan pula sebagai muslim, kita memperjuangkan terlaksananya sistem pemerintahan yang diredhai oleh Allah SWT. Selepas lebih 50 tahun merdeka, tuntutan agama belum kita langsaikan.

Perubahan iklim dan landskap politik yang lebih baik boleh direalisasikan jika berlaku perubahan di peringkat pusat atau kejayaan menukar kerajaan federal. Maka, usaha perlu digerakkan dari sekarang untuk mengubah minda rakyat di seluruh negara termasuk Pahang dengan menyemarakkan aktiviti penerangan. Ia bukanlah suatu yang mustahil tetapi menuntut setiap diri untuk berperanan. Tidak cukup sebagai pemerhati atau sekadar menunggu perubahan. Semoga Allah permudahkan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan