Selasa, 12 Mei 2009

Gas pemedih mata yang mencederakan

Kisah malang seorang pelajar di Kota Bharu yang buta sebelah mata, yang dikatakan berpunca dari hentaman kelongsong peluru gas memedih mata perlu diambil pengajaran. Anggota keselamatan di negara ini perlu lebih professional dan bertanggungjawab.

Saya tidak dapat mengulas kes di Stadium Sultan Mohamad IV. Tetapi semasa perhimpunan aman dari Masjid Negara ke Istana Negara pada 7 Mac 2009 menampakkan bahawa pihak keselamatan sukar bertolak ansur. Gas pemedih mata ditembak semacam untuk melepaskan geram.

Saya kagum dengan kekuatan semangat dan ketahanan diri para sahabat yang hadir demo pada hari tersebut. Saya sendiri tidak dapat bertahan, terpaksa undur dan membayangkan akan pengsan. Mata terlalu pedih dan tekak meloyakan. Air yang dibawa habis dibahagikan. Nasib baik ada kawan yang minta makan butiran garam.

Saya turun ke tepi sungai untuk mengurangkan kesan gas. Tapi, sebiji lagi bom asap ditembak di tempat tersebut. Seorang sahabat yang berani telah mengambil sebutir kelongsong dan membawa balik ke Lipis dan ditunjukkan semasa usrah di Tempoyang.

Kelongsong sebesar ulu parang itu tertulis `Chemical Irritating Agent' (Code: 560CS). Tertulis juga sedikit maklumat kesan gas tersebut dan tips menghadapinya: "irritating of eyes, nose, skin and respiratory system. Do not rub eyes, use cold water at the affected area'.

Bagi pendokong gerakan Islam, demonstrasi adalah satu program tarbiyyah. Ia hanya dilakukan secara aman. Jika di negara luar, pihak keselamatan boleh memantau perjalanan demo yang aman, kenapa di negara kita tidak sedemikian?. Satu lagi omongan kosong slogan `rakyat diutamakan'.

Buta KB

Tiada ulasan:

Catat Ulasan