Jumaat, 8 Mei 2009

Mengelak bahaya kebinasaan dengan berinfak

DALIL BERDASARKAN AYAT 195, SURAH AL-BAQARAH

“DAN BELANJAKANLAH (APA YANG ADA PADA KAMU) KERANA (MENEGAKKAN) AGAMA ALLAH, DAN JANGANLAH KAMU SENGAJA MENCAMPAKKAN DIRI KAMU KE DALAM BAHAYA KEBINASAAN (DENGAN BERSIKAP BAKHIL), DAN BAIKILAH (DENGAN SEBAIK-BAIKNYA SEGALA USAHA DAN) PERBUATAN KAMU; KERANA SESUNGGUHNYA ALLAH MENGASIHI ORANG YANG BERUSAHA MEMPERBAIKI AMALANNYA”

TAFSIRAN AYAT DARI KITAB ASBABUN NUZUL, M/S 88

Mengikut riwayat oleh Abu Daud, Tarmizi, Ibnu Majah dan al-Hakim: Sebab penurunan ayat ini berdasarkan peristiwa di mana ketika Islam telah berjaya dan ramai pengikutnya, kaum Ansar telah berbisik sesama mereka dengan berkata: “Harta kita telah habis dan Allah telah memberikan kemenangan kepada Islam. Bagaimana sekiranya kita membangun dan memperbaiki kembali ekonomi kita ?” Maka turunlah ayat di atas sebagai teguran supaya jangan menjerumuskan diri ke dalam kebinasaan.

Mengikut riwayat at-Thabrani: Sebab penurunan ayat berdasarkan peristiwa di mana kaum Ansar terkenal sebagai kaum yang suka bersedekah dengan mengeluarkan harta kekayaan yang banyak. Akan tetapi pada musim ditimpa bencana kelaparan, mereka tidak lagi memberi sedekah, maka turunlah ayat ini.

TAFSIRAN DARI KITAB TAFSIR IBNU KATSIER, JILID 1, M/S 342-343

Maksud firman Allah, surah al-Baqarah, ayat 195: “Dan dermalah kalian dalam jalan menegakkan agama Allah, dan jangan menjerumuskan dirimu ke dalam jurang bahaya, dan berlaku baiklah kalian, sungguh Allah kasih pada orang yang berlaku baik”

Hudzaifah r.a. berkata, “Ayat ini diturunkan mengenai derma, sedekah untuk membiayai perjuangan jihad fi sabilillah” (Bukhari).

Aslam Abi Imran berkata, “Ketika perang Konstantinopel (Qusthanthiniyah) terjadi suatu peristiwa, seorang sahabat Muhajir langsung maju menyerang barisan orang-orang kafir sehingga dapat menembus dan mengucar-kacirkan barisan, sedang bersama kami Abu Ayyub al-Ansori. Tiba-tiba ada orang yang berkata kepada orang yang menyerbu itu, “Ia telah melemparkan dirinya dalam jurang binasa”.

Langsung Abu Ayyub berkata, “Kamilah yang lebih mengerti tentang tujuan ayat itu, sebab ayat itu turun mengenai diri kami, kami sahabat Ansar bersahabat dengan Rasulullah s.a.w dan mengikuti semua peperangannya, kemudian sesudah tersebar Islam dan ramai pengikutnya, kami berkumpul di kalangan kami lalu berkata, “Alhamdulillah, kami telah dimuliakan Allah dengan Islam dan bersahabat dengan Nabi-Nya serta membelanya sehingga tersebar dan ramai pengikutnya, sedang kami telah lama meninggalkan ladang kami, dan kini peperangan telah selesai, maka lebih baik kami kembali mengurus kebun ladang kami, dan tinggal sahaja bersama keluarga kami, tiba-tiba turun ayat 195 ini.

Berjuanglah terus fi sabilillah dan jangan melemparkan dirimu ke dalam jurang binasa. Yakni, jangan meninggalkan perjuangan untuk menegakkan agama Allah, sebab ia bererti binasa”. (Riwayat Abu Daud, at-Tirmizi & an-Nasai).

Ibnu Abbas mengatakan bahawa ayat 195 ini bukanlah mengenai jihad tetapi ancaman bagi orang yang bakhil, tidak suka membantu perjuangan menegakkan agama Allah. Seseorang bertanya kepada al-Baraa’ bin Azib, “Jika aku menyerang tentera musuh sendirian sehingga mereka membunuhku, apakah itu bererti aku telah melemparkan diriku dalam binasa?”. Jawab al_Baraa’, “Tidak, sebab Allah mewajibkan kepada setiap orang untuk berjuang sendiri, sedang ayat 195 ini mengenai derma, sedekah fi sabilillah.

1 ulasan:

kalamdamai berkata...

Salam....
Kepada semua pejuang islam marilah kita semua derma, dan bersedekah untuk membiayai perjuangan jihad fi sabilillah” .

Catat Ulasan