Selasa, 19 Mei 2009

Di sebalik BN tak bertanding di Penanti

Harakah melaporkan: "KUALA LUMPUR, 19 Mei (Hrkh) - Keputusan BN tidak bertanding dalam pilihan raya kecil Dun Penanti membuktikan bahawa Perdana Menteri, Dato' Seri Najib Tun Razak akur dengan kejayaan dan sokongan rakyat terhadap kerajaan Pakatan Rakyat mentadbir Pulau Pinang".

Walaupun BN tidak bertanding di DUN Penanti, pilihanraya kecil itu besar kemungkinan akan berlaku. Ini kerana, dikatakan sudah ada calon bebas yang akan menentang calon Pakatan Rakyat. Samada mereka ditaja atau tidak, keputusan BN itu tidak membuahkan pengumuman menang tanpa bertanding.

Jika benar BN tidak bertanding, adakah ia akan memahat sejarah. Sebuah parti yang memerintah kerajaan pusat tidak sanggup menghadapi pilihan raya kecil. Dari satu sudut, ia memberi makna bahawa BN tak yakin menang. Namun, politik menuntut kebijaksanaan. Saya yakin mereka mempunyai strategi tertentu yang sukar dibaca. Usah terperangkap dengan muslihat mereka.

Seperti yang dicatat dalam buku Intifadhah Pilihan Raya Bersama Bulan Purnama, terdapat perbezaan antara yang tewas di medan perang dengan medan pilihan raya. Di medan perang, tentera yang kalah ramai yang mati. Dalam pilihan raya, mereka masih hidup dan menyusun strategi untuk menawan semula kerusi tersebut.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan