Khamis, 25 Jun 2009

3 pimpinan Umno tumbang di tepi jalan

Kontijen PAS Pahang Barat (Raub-Cameron Highlands-Lipis) telah digantikan dengan gelombang baru di Manek Urai. Kami kembali semula ke Pahang untuk meneruskan tugas-tugas jemaah di kawasan masing-masing. Dalam perjalanan pulang, kami nampak beberapa papan kempen `gergasi' Umno tersungkur di tepi jalan. Alahai... kesiannya. Padanya tertera gambar Tok Jib-TS Muhyiddin-Tok Pa. Papan besar tersebut baru 2 hari dipasang oleh petugas Bn. Berderetan di sepanjang jalan besar dari Laloh ke Kuala Krai. Ada di kiri-kanan dan juga di simpang jalan.  "Rakyat Didahulukan, Manek Urai Diutamakan" - begitulah bunyi slogan yang tertera.  Semacam tak di restu oleh bumi. Ia tumbang selepas hujan.

Sebelum ini Umno-Bn menyifatkan bahawa PRK sebagai membazir. Namun, yang jelas di Manek Urai, mereka yang menabur banyak duit untuk memikat hati pengundi. Jumlah bendera mereka banyak. Saiz banner dan billboard adalah besar dan berwarna warni. Kontraktor dan anak-anak muda mendapat habuan `upah' memasang bahan-bahan kempen tersebut. 

Slogan 1 Malaysia dibuang begitu saja oleh penceramah Umno ketika berkempen kepada orang-orang kampung. Mereka masih mengamalkan politik lama yang berteraskan ugutan. Seorang penceramah wanita dari Perhubungan Umno (memperkenalkan diri sebagai Cikgu Norhayati Yaakob) berkata hanya Umno yang boleh selamatkan Melayu. Lantas dia menakutkan orang kampung bahawa `orang kito' disembelih oleh kaum lain di Malaysia Barat. Apakah ini bukan suatu hasutan ? Harap SB dapat hantar laporan untuk tindakan selanjutnya.

Dalam ceramahnya juga, Cikgu Yati (mendakwa bekas ahli PAS) meminta supaya Tok Guru Nik Aziz tumpukan kepada mengajar agama, bukan sibuk berpolitik. Beri jawatan MB kepada orang lain. Oleh kerana Tok Guru `tinggal' tugas mengajar agama, maka banyak berlaku jenayah di Kelantan. Nampak sangat orang Umno masih memisahkan politik dan agama. Kepada Cikgu Yati, awak sendiri pun tak usahlah sibuk ceramah politik. Awak tu cikgu. Buka kelas tambahan kepada murid-murid. Kalau nak jumpa juga dengan orang kampung, buka je kelas dewasa. Baru bertepatan dengan `nasihat' awak kepada Tok Guru Nik Aziz.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan