Rabu, 3 Jun 2009

Hujan emas di Manek Urai

Manek Urai tiba-tiba menjadi terlalu istimewa. Ia menjadi sebutan dan perhatian para menteri. Para penduduk di Laloh, Lata Rek, Chuchuh Puteri, Manek Urai Lama dan Manek Urai Baru kini seolah-olah menerima hujan emas.

Akhbar urus perdana menyiarkan gambar ketua penerangan umno beraksi sebagai seorang penoreh getah. Kononnya hendak selami kehidupan rakyat dan merasai perit jerih menyara keluarga. Saya ceritakan perkara ini kepada YDP PAS Lipis. Beliau begitu geli hati dan berharap batang getah tidak rosak gara-gara Umno nak mendapatkan undi.

Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan pula meminta supaya gerakkan jentera di Manek Urai. Tapi, kita kena ingat. Jentera yang dimaksudkan tersebut bukan dari umno tapi milik kerajaan. Beliau meminta Jabatan Hal Ehwal Khas (JASA), Jabatan Penerangan dan RTM bergabung untuk mendasari hati penduduk (Sumber: UM, 3/6/09, ms 8).

Wahai pak menteri. Ramai lagi rakyat yang melarat di Malaysia ini. Dari Perlis hinggalah ke Sabah, mereka juga perlukan perhatian. Mereka juga rakyat 1 Malaysia. Untuk mendapatkan 1 kerusi DUN, semua tumpuan hanya di tumpukan di Manek Urai. Kalau betul hendak selami kesusahan hidup rakyat, datanglah selepas pilihan raya nanti.

Membantu rakyat adalah bagus. Tetapi memberikan bantuan menjelang pilihan raya adalah mengesahkan bahawa bantuan itu bersifat `ada udang di sebalik mee'. Kepada penduduk Manek Urai, bersyukurlah dengan durian runtuh yang diterima. Tapi ingat, berilah undi kepada calon Pakatan Rakyat.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan