Jumaat, 19 Jun 2009

Manfaatkan hasil bumi untuk rakyat

Rakyat di negeri Pahang diseru supaya membuat penilaian terhadap prestasi kerajaan Bn yang telah memerintah negeri ini sejak 52 tahun yang lalu. Demikian seruan oleh Setiausaha Badan Perhubungan PAS Pahang, Roslan Zainal sewaktu berceramah di Kg. Telok Gunung. Beliau mempersoalkan sejauh manakah kebijaksanaan para pemimpin tersebut dalam menguruskan khazanah dan hasil bumi.

Katanya, negeri ini mempunyai kekayaan balak dan bijih emas namun ia tidak memberikan kesejahteraan yang ketara kepada rakyat. Tambah malang lagi, kerajaan negeri Pahang kini telah diarahkan oleh mahkamah supaya membayar saman ganti rugi kepada sebuah syarikat pembalakan dan rakyat akan menanggung beban bayaran tersebut.

Sementara itu, Pemuda PAS Lipis telah membuat beberapa tinjauan berdasarkan aduan rakyat. Di Empang Jaleh, Kuala Lipis didapati kerja-kerja mengeluarkan balak sedang rancak dilakukan. Terdapat timbunan kayu balak yang sedia untuk dibawa keluar (rujuk gambar). Sementara itu, di Kg. Chegar Perah, Kuala Lipis dikatakan terdapat usaha oleh pihak tertentu untuk mengeluarkan balak di kawasan penempatan PPRT.

Sejauh manakah rakyat telah mendapat manfaat dari projek pembalakan dan perlombongan emas di negeri Pahang ? Para pemimpin tertentu diingatkan supaya jangan terlalu rakus mengumpul kekayaan dengan melupakan rakyat  yang masih  miskin dan memerlukan. Rakyat juga tidak perlu bimbang untuk menukar kerajaan supaya khazanah alam dan hasil bumi dapat diuruskan secara bijaksana untuk kebaikan semua.

Balak

Tiada ulasan:

Catat Ulasan