Selasa, 23 Jun 2009

Tarbiah siasah di medan Manek Urai

Syukur kepada Allah yang masih menghidupkan kita semua. Kini, sudah 5 hari kami diberikan kesempatan bertugas di Manek Urai. Berguru secara langsung dengan orang-orang Kelantan yang diakui bijak mengendalikan kerja-kerja pilihan raya. Saya begitu kagum dengan Penghulu yang mengenali setiap isi rumah di kampung-kampung di bawah jagaannya. Peta lokaliti adalah lengkap. Culaan dibuat dengan dengan menyeluruh. Kerja-kerja kempen lebih berfokus kepada sasaran.

Bergaul dengan YB-YB Kerajaan Kelantan juga meninggalkan banyak kesan. Tok Guru berjaya melahirkan pimpinan yang bukan sahaja mesra rakyat tetapi rapat dengan Allah. Setiap kali ke masjid untuk qiamullail, saya dapati bahawa YB adalah antara orang yang sedang bermunajat. Mereka menunjukkan contoh. Mereka boleh menyampaikan kuliah dan menjadi imam sembahyang walaupun bukan seorang lulusan agama. Bacaan al-Quran juga bagus dari segi tajwidnya. Kuliah-kuliah Maghrib dan Subuh yang disampaikan termasuk dari kalangan pimpinan PAS Pahang begitu menyentuh jiwa. Kami kini semacam berada di sebuah madrasah tarbiah siasah.

Gerak kerja awal bertemu dengan para pengundi diteruskan oleh PR dan Bn. Seperti biasa Bn menawarkan janji pembangunan. Mereka tawarkan jambatan walaupun jambatan Sultan Yahya Petra ke 2 yang dijanjikan semasa PRK Pengkalan Pasir belum ditunaikan. Hanya `signboard' usang yang kelihatan di Kota Bharu. Mereka juga membawa slogan `pade doh 18 tahun' PAS memerintah Kelantan. Bagi Speaker Kelantan, YB Nasaruddin, 18 tahun jika dibandingkan dengan manusia, merupakan umur yang sangat muda. Berbanding dengan Bn yang sudah memerintah selama 52 tahun di Pusat - sudah terlalu lama. Umno juga menampal risalah di sana sini berhubung dengan kerjasama dengan orang kafir. Mereka mendakwa pimpinan PAS berbohong. Dulu kata tak boleh, kini boleh. Begitulah Umno yang suka membangkitkan `fitnah yang sedang tidur'. Mereka perlu belajar agama tentang siasah syariyyah dan tahaluf  siasi sebelum cuba menjadi `pejuang agama'.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan