Jumaat, 5 Jun 2009

Forum di perkarangan stadium

Sempena Muktamar ke 55, satu forum agama telah diadakan di perkarangan Stadium Malawati, Shah Alam pada 4 Jun 2009. Forum yang bertajuk `Islam Memimpin Perubahan' membariskan 3 panel iaitu Ustaz Nik Zawawi Salleh, YB Khalil Idham Lim dan YB Dato' Dr. Hassan Ali.

Selaku ahli panel yang pertama, Ustaz Nik Zawawi menegaskan bahawa ideologi ciptaan manusia tidak menjamin kesejahteraan sebenar. Tambahan pula, tiada ideologi yang benar-benar mampu menyelesaikan semua masalah manusia. Manusia diciptakan oleh Allah. Maka, Allah juga yang tunjukkan penyelesaian terhadap masalah manusia dengan sistem Islam.

Tambah beliau, sistem Islam menyelesaikan masalah manusia dengan hebat. Di kala wanita di pandang rendah, Islam mengangkat martabat wanita. Ketika manusia membezakan darjat, Islam menegaskan bahawa orang yang terbaik di sisi Allah ialah mereka yang bertaqwa, samada orang miskin atau kaya.

Ahli panel ke-2, YB Khalil Idham Lim melahirkan rasa syukur kerana kita tidak memilih bangsa sebagai asas perjuangan. Beliau menegaskan, walaupun seseorang itu berbangsa Arab seperti Nabi Muhammad SAW, tetapi jika menolak Islam, mereka tidak selamat. Beliau menyindir golongan yang mendakwa Melayu itu Islam sedangkan terdapat ramai orang Melayu yang tidak amalkan ajaran Islam.

Ahli panel ke 3, menyifatkan bahawa Malaysia mempunyai sumber yang terbaik untuk laksanakan Islam. Ada ramai mufti dan banyak jabatan agama. Di negara besar seperti Mesir dan Saudi, hanya mempunyai seorang mufti. Di Malaysia, terdapat 14 orang mufti. Namun, oleh kerana sebelum ini mereka yang diberikan kuasa tidak berhasrat mendaulatkan Islam, pencapaian Islam tidak membanggakan, Katanya, Selangor kini sedang menggerakkan semua institusi agama termasuk menggandakan usaha bagi memakmurkan sepenuhnya masjid-surau.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan