Rabu, 1 Julai 2009

Antara itik dan telor - mana nak diutamakan ?

Semasa belajar di sekolah Arab dulu, saya berkesempatan belajar ilmu mantik (ilmu logik). Jika berhujah dengan ilmu ini, lawan boleh terpukul (akan kelu seribu bahasa). Penggunaan kiasan dan perumpamaan pula, membolehkan pendakwah menegur tanpa melukakan hati mad'ul (dakwah dengan hikmah). Maklumlah kita berhadapan dengan pelbagai lapisan dan latar belakang rakyat.

Pernah dalam satu ceramah, Tok Guru ditanya oleh seorang peserta. Kenapa Islam tak benarkan makan daging penyu, sedangkan telornya boleh dimakan ? Tok Guru menjawab secara perbandingan dan ia merupakan jawapan yang boleh diterima akal. Kata Tok Guru, kita susui ibu sewaktu kecil tapi haram kita memakan daging manusia.

Semasa saya cadangkan program dalaman (seminar dan kursus) untuk ahli parti, ada juga di kalangan sahabat lama yang menolaknya. Hujahnya, dah banyak program sebegini dianjurkan tapi hasil tak seberapa. Habiskan duit je !. Tumpukan sahaja program luaran (turun terus ke medan).

Dalam hal ini, saya suka merujuk kisah itik dan telor. Ramai penternak utamakan telor. Mereka mahukan telor yang banyak dan berterusan. Kalau boleh, itik-itik mereka asyik bertelor sahaja. Satu aspek yang kurang diberikan tumpuan ialah keperluan itik tersebut supaya ia mampu bertelor lebih. Ia perlu diberikan makanan yang berzat. Tahap kebersihan air perlu dijaga. Jika sakit, perlu diubati.

Begitulah kita sebagai petugas parti. Untuk pastikan tugas dapat disempurnakan dengan berkesan, ilmu dan kemahiran perlu diberikan secara berterusan. Maka, program dalaman adalah satu bentuk pelaburan. Untuk itu, kami menjemput para sahabat untuk hadir ke seminar penerangan PAS Lipis  bersama YB Dr Dzul dan Timbalan Presiden ANAK pada 18 Julai 2009 di Dewan Pejabat Bandar Baru Lipis. Juga, jangan lupa Munaqasah Ucapan Dasar di KIAS anjuran BPPNP pada 25 Julai 2009. Jumpa di sana...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan