Ahad, 18 April 2010

Adakan Mekanisma Perundangan Cegah Kegiatan Lompat Parti

Ahad, 04 April 2010 13:47 Hashim Abdullah

pahangkini.net

KUALA LIPIS: PAS kawasan Lipis dalam Mesyuarat Agungnya kali ke 42, di Hotel Centerpoint meluluskan usul tergempar dengan pindaan yang mahu Pakatan Rakyat (PR) mengadakan mekanisma perundangan bagi mengawal wakil rakyat mereka daripada melakukan tindakan melompat parti.


Usul tergempar yang dibawa oleh Samsudin Idris daripada cawangan Permatang Seberang Jelai telah diterima sebuat suara mahukan isu lompat parti itu diselesaikan agar perbuatan yang tidak bermaruah itu diatasi dan rakyat tidak dibiarkan kecewa atas amanah yang telah diberikan.

“Menyedari perbuatan melompat parti oleh wakil rakyat adalah perbuatan tidak bermaruah dan mengecewakan rakyat saya mahu mengusulkan agar PAS dan PR mencari makenisma suatu aku janji dalam bentuk perundangan seperti membuat surat sumpah oleh Pesuruhjaya Sumpah atau perintah mahkamah yang jika wakil rakyat samaada dari Adun atau Ahli Parlimen melompat akan gugur wakil rakyatnya,,” katanya.

Usul tersebut kemudiannya diterima sebulat suara dan diserahkan kepada PAS kawasan Lipis untuk membuat penelitian dan tindakan susulan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan